Faalangst

Als je last van faalangst hebt, wil je voorkomen dat je fouten maakt. Faalangst kan erg vervelend zijn en kan een presentatie, examen of bijvoorbeeld een belangrijke vergadering verpesten. Veel mensen ervaren wel wat spanning voordat iets belangrijks begint en dat kan ook motiverend werken. Als je echter last hebt van faalangst ben je niet meer in staat om normaal te functioneren. Je brein blokkeert als het ware door de angst.

Verschillende soorten faalangst

Er zijn verschillende vormen van faalangst. De meest bekende is cognitieve faalangst die kan optreden bij een belangrijke test of een gesprek zoals een sollicitatie gesprek of een functioneringsgesprek. Je haalt gedachtes in je hoofd als: “dat gaat me toch niet lukken” of “ die baan krijg ik toch zeker niet, er zijn vast betere kandidaten” Dit zijn typische gedachtes voor mensen met faalangst. Omdat je lichaam door de angst extra adrenaline aanmaakt, lukt het je niet goed te functioneren.

Heb je last van sociale faalangst dan ben je bang om iets verkeerds te zeggen of doen bij collega’s of vrienden. Je kunt bang zijn om afgewezen te worden. Een andere vorm van sociale faalangst treedt op wanneer je bijvoorbeeld plotseling de aandacht krijgt en je voelt je ongemakkelijk worden.

Als laatste is er motorische faalangst. Bij motorische faalangst ben bang om in de aanwezigheid van van anderen je sport prestaties te vertonen.  Door de faalangst werkt je lichaam niet zoals je dat wilt en presteer je niet zoals je normaal zou doen.

Praktijk Verboom en faalangst

Faalangst zorgt ervoor dat je onder je niveau presteert. Iemand met faalangst kan situaties ontwijken die met voldoende zelfvertrouwen prima gelukt zouden zijn. Gelukkig is faalangst eenvoudig te verhelpen. In de afgelopen jaren heb ik veel mensen van faalangst afgeholpen waardoor ze nu in staat zijn vol vertrouwen te doen waar ze goed in zijn. Dit doe ik door samen de gedachten te onderzoeken die iemand heeft op het moment van de angst, omdat mensen met faalangst vaak ‘niet-helpende’ gedachten hebben , dat wil zeggen gedachten die juist faalangst oproepen. Je leert deze te vervangen door ‘helpende gedachten’.

Faalangstige mensen hebben over het algemeen een negatief zelfbeeld, ik help dit beeld te veranderen in een positief beeld. Wanneer er sprake is van faalangst kunnen er lichamelijke reacties zijn als zweten, rode kleur, veel naar het toilet moeten, maag/buikpijn, een snelle ademhaling met een hoge hartslag en gespannen schouders. Tijdens de begeleiding leer ik je lichamelijke ontspanningstechnieken gericht op spieren en ademhaling waardoor je je weer beter gaat voelen.

maak vrijblijvend een afspraak



 

Praktijk Verboom

  • Natascha Verboom

    • Coaching
    • Hypnotherapie
    • Leerbegeleiding

    E-mail: info@praktijkverboom.nl

    Tel: 06 – 1404 6525

  • Praktijkadres

    Puntmosstraat 69
    1441 LJ Purmerend
    (Bekijk in Google Maps)


    Social Media